Svenskt eller italienskt ??

Måste erkänna att jag är dålig på att kontrollera ursprungsland på de varor jag handlar. Brukar tänka, att jag ska ju inte prata med varorna så det kvittar varifrån de kommer.
 
Jag blev via mail tillfrågad om jag ville delta i en marknadsundersökning om pasta. Det skulle bara ta cirka fem minuter att svara på frågorna. Det gällde huvudsakligen om vilket fabrikat av pasta jag brukar köpa. På så gott som alla frågor svarade jag "Barilla" för det är den pasta jag tycker mest om, det gäller såväl spagetti som lasagneplattor.
 
Sista frågan var "vet du varifrån din pasta kommer"? Svar: Nej. Tittade på en spegettiförpackning jag hade i skåpet och blev något förvånad. Tillverkad i  --- Grekland.  Fast för min del gjorde det ju inget för jag talar och förstår grekiska språket ganska bra.