Mina bästa kokböcker

 
Det är väl ingen svårighet att laga mat och baka om man har bra hjälpmedel. Jag har många kokböcker och recept från vänner och bekanta, vissa använder jag ofta, vissa mer sällan. Jag har dålig fantasi då det gäller val av rätter jag ska laga. Ofta är det plånboken som styr vilka varor som ska användas.
 
Jag (och övriga familjen) gillar den grekiska maten. Jag har tre riktigt bra kokböcker. Den bästa är Maros kök, Grekisk mat - ett sätt att leva. Den är skriven av Maro Papadopoulou och Dimitri Tsalios och sponsrad av Fontana Food. Trots att vissa ingredienser ofta glömts bort i recepten, salt och peppar t ex, så är det många bra recept och framförallt knappt inga recept innehållande kanel. I de två andra böckerna innehåller recepten oftast kanel men jag brukar utesluta den kryddan i matlagning.
 
Idag har jag kokat rödbetor till en jättegod sallad.
 
PATZARO SALATA
Koka rödbetor och blasten om den finns med. (Oftast säljs de  här i Sverige utan blast.)
Skala och skiva dem . Hacka ett par vitlöksklyftor. Salta och lägg i en skål.
Blanda ½ dl olivolja och 1-2 tsk vit vinäger och häll över rödbetorna.
Man kan byta ut oljan och vinägern mot vitlökssås.
 
Jag har också bakat frallor idag men till den degen behöver jag inget recept.