Prisjämförelse

Häromdagen när vi var i vår Supermarket tänkte jag att jag skulle köpa vanligt plåster eftersom jag bara hade ett par stycken kvar i förpackningen i badrumskåpet. Konstigt tänkte jag, det fanns bara att köpa plåster styckvis ur en öppnad förpackning. Ok tänkte jag och gick istället till apoteket för att handla en hel paket. Döm om min förvåning, en paket helt vanligt Hansaplast med 20 st små plåster kostade 3.50 €. Inte så konstigt att fattiga människor köper bara ett plåster när det behövs. Inte betalar vi 30 spänn för ett paket plåster i Sverige?
 
Annars har det senaste veckan varit stor oro bland byfolket. Av vilken anledning undrar ni. Jo, elräkningen med fastighetsskatt var på väg. Idag kom den. Vi ska betala 152 € för el inkl fastighetsskatten, som denna månaden uppgick till 37.50 €. Konstigt att vi ska betala fastighetsskatt när vi betalar skatt på huset via deklarationen här. Vår svägerska, som inte har ett öre i inkomst, ska betala ännu mer. Avgiften är för två månader. I november kommer en ny faktura på ungefär samma belopp. Mycket stor utgift för de som inte har nån inkomst alls eller för de som har bara knappt 500 € i månaden i pension. Ni skulle se hur många som lämnat sina hus här i byn och flyttat till sina barn eftersom de inte kan betala fastighetsskatt och andra utgifter, som stigit så mycket senaste åren.
 
Imorgon kommer de efterlängtade. Celia, som vi inte kramat på fyra månader, och hennes föräldrar. Nu ska vi njuta i två veckor sen är det dags för hemresa. Den 21 sept på kvällen åker vi från Igoumenitsa till Ancona (hoppas vi).
 
Fortsättning följer .....