Hotellet är tillfälligt stängt igen

Marika, Fabbe och Leo reste tillbaka till Sverige i fredags. Redan natten mot måndagen började Leo hosta och det blev bara värre och värre. Han har astma och hans medicin hjälpte inte utan på onsdagen tvingades vi söka upp läkare i Kilkis. Sjukhuset är mycket slitet och det finns t ex varken papper eller tvål på toaletterna. Vården däremot tycks vara väldigt bra, i alla fall på barnakuten. Det tog inte många minuter förrän Leo blev undersökt. Läkaren ville ha röntgenbilder, bl a beroende på att han är hjärtopererad, och det tog inte 10 minuter förrän undersökningen där var klar. Han fick sedan andningshjälp i mask. Han fick andas i masken 2x20 minuter, vilket är plågsamt för ett litet barn. På Växjö lasarett tar andningshjälpen ungefär en minut. Efter att sedan undersökts av en överläkare fick vi återvända hem med uppmaning att komma tillbaka följande dag för kontroll. Stackars Leo, jättejobbigt för honom att sitta stilla så länge. Det var bara 20 minuters paus mellan behandlingarna.

På väg till flygplatsen stannade vi till på Cosmos, ett mycket stort köpcentra. Naturligtvis fick Leo största glassen men efter ett par slick ville han inte äta mer.

Vi vinkade farväl till dom på flygplatsen och därmed stängdes vårt hotell för att öppnas den 23 augusti, då mina kära bröder och svägerskor ska besöka oss.

Fortsättning .....

Appe blev klar hos tandläkaren förra veckan. Undersökning med många röntgenplåtar, en rotfyllning, fyra lagningar och uppbyggnad av en kindtand som gått av kostade sammanlagt 250 euro. Undrar vad det skulle kostat i Sverige? Appe var mycket nöjd med tandläkaren.

På söndagen kom Jenny, Klas och barnen till oss från Thassos. Visst var det trångt i vårt lilla hus men vi vistas mest utomhus och där finns det gott om plats. Vi grillade på kvällen och just när vi satt oss vid bordet öppnade sig himlen och regnet vräkte ner. Bord och stolar flyttades in under carport-taket. Vi  en mycket trevlig kväll.

Dagen därpå körde vi till poolen vid hotell Kornilios, där Leo och Albin låg i vattnet nästan hela tiden.  Korta stunder solade de vid poolkanten.

Efter badet fortsatte vi till Ag Athanassios och åt lunch på en taverna vi brukar besöka.

På morgonen följande dag åkte fam Hedin från byn för vidare färd till Thessaloniki och Sverige. Det var mycket trevligt att ha dom här.

Fler gäster har kommit och gått

Familjen Hedin, Jenny, Klas, Julia och Albin, kom på ett snabbesök till oss. De stannade bara över en natt, varefter de fortsatte sin semesterresa till Meteora. Det är alltid trevligt med besök från Växjö.

Den 15 juli kom så Marika, Fabbe och Leo. Så härligt att se dom igen. Trots att vi ser dom så gott som dagligen på FaceTime så är det nåt helt annat att träffas här. Efter att tagit det lugnt en dag körde vi till Touzla, där vi bodde på Hotel Syrtaki, ett medelklasshotell mitt på ströget. Vi har aldrig tidigare varit där och vi tyckte att det var ett väldigt trevligt ställe. Där var mest greker och så gott som alla  menyer o dyl var på grekiska. Dock som vanligt på turistorter så var det inte många greker som jobbade på serveringar och i butiker. På förmiddagarna badade vi i hotellpoolen och på eftermiddagarna i havet. Tror det var uppåt 28 grader i vattnet. På kvällarna strosade vi runt i byn, åt gott och satt på stranden och tittade på den vackra solnedgången. Det var mest barnfamiljer som turistade där och det fanns väldigt mycket lekplatser för barn.  Vi kommer säkert att återvända till Touzla nästa år.