Fortsättning på tredagarsutflykten

Från Naussa fortsatte vi färden mot Vergina, en mindre stad i närheten av Veria. Den moderna staden Vergina grundades 1922 men stora utgrävningar har visat att detta var platsen för den antika staden Aigai, en gång huvudstad i det antika kungariket Makedonien.1977 hittades en större grav och vissa arkeologer och forskare hävdade att det var Filip II:s grav. Filip, som var far till Alexander den store, mördades i staden 336 f kr. På platsen för utgrävningarna finns museum. Appe och Ilias gick in på området medan Else och jag gick till en cafeteria. Av förklarliga skäl gick vi inte med, det var nämligen en plågsamt pressande värme.
Efter någon timma fortsatte vi resan mot Katerini. Det var ingen trevlig resa, AC:n i bilen funkade inte så vi tvingades köra med sidorutorna nedvevade. Det kändes ungefär som att någon blåste i ansiktet med en fön på högsta värme. Vi hyrde in oss på ett hotell i Paralia Katerini. Hotellet låg precis vid havet och vi gjorde misstaget att boka varsitt rum med havsutsikt utan att titta på rummen. Själva hotellet såg jättefint ut och vi fick rum intill varandra.  Kylskåpet i vårt rum var totalt igenmöglat. Receptionspersonal kom och bytte ut det. När vi skulle starta AC:n fungerade den inte. Personal kom upp igen men lyckades inte få igång den. Packa ihop grejerna och byta rum. Där fungerade AC:n men toan och duschen var under all kritik. Dessutom fungerade inte TV:n. Okey tänkte vi, en natt får vi väl stå ut. 60 € med frukost kostade det, inte värt en tia. Havet var inte heller det bästa, massor av sjögräs, grumligt vatten och massor av fimpar bland solstolarna.
Efter ett dopp i det usla havet gick vi och strosade runt i butikerna och trängdes med turistmassorna. Vi åt på en taverna vid havet och avslutade kvällen med en flaska vin sittande på strandstolar vid strandkanten, lyssnande till vågskvalpet och ett stort gäng ungdomar som badade i mörkret. Hotellet heter Atlantic och rekommenderas INTE.

På grund av de stora antalet turister på stranden körde vi dagen därpå till Korinos strand, där vi badade hela dagen. Säkert 30 gr i havet, vilket passar mig utmärkt. Vi avslutade denna resa med att äta på "vår egen" taverna i Agios Athanassios. (Där fick vi också tillbaka två stolsdynor som vi glömde kvar när vi var där och åt med Marika och Fabbe).

Tredagarsutflykt

Vi firade Ilias namnsdag genom att påbörja en tredagarsutflykt till ett par platser vi aldrig besökt. Vi har åkt förbi både Aridaia och Edessa, sett skyltar om varma bad och kataraktes då vi varit på väg till Vlasti, men aldrig gett oss tid att stanna. Efter cirka en timmas färd stannade vi och fikade.
 Färden fortsatte sedan via Aridaia till Loutra Pozar. Vi åkte först och tittade på platsen där de varma källorna och vattenfallen fanns men bestämde oss för att köra tillbaka till byn och äta och leta boende. Vi åt god mat på en restaurang som även hade lagad mat såsom pastitsio och fasolakia (gröna bönor med kött). Vi promenerade och fann ett hotell, Evzin, som vi tyckte om. Fina välstädade rum, bekväma sängar och en bedårande utsikt från balkongen och där fanns det vi krävde, AC, gratis Wi-Fi och frukost, 45 € per dygn.

När vi installerat oss på rummen åkte vi tillbaka till "badplatsen". Att ta sig ner till den varma källan var mycket svårt för oss två kvinnor som har problem med  ben och balans. Jag kunde med möda ta mig  ner men Else kunde bara titta på. Våra män däremot kunde, trots att det var trångt i källan, njuta av det varma vattnet. (Det är inte jag som finns med på bilden).Else och jag gick längre upp utefter floden och lyckades hitta ytterligare en källa med varmt vatten.

En fantastiskt vacker soluppgång.

Efter att ha avnjutit en god frukost i hotellets trädgård fortsatte vi färden till Edessa. Ilias och Else hade varit där tidigare så det var inte svårt att hitta till katarakterna. En mycket vacker plats med fantastiska vattenfall. Det var riktigt skrämmande att se vattenmassorna forsa fram. Jag har filmat men tyvärr lyckas jag inte publicera videon.

Fortsättning följer ....

Ammouniali - ett litet paradis

Efter mycket letande på Booking.com bestämde vi oss för att köra till Tipiti, beläget i norra delen av tredje benet i Chalkidiki. Vi hade blivit tipsade om den lilla ön Ammouniali och man tog sig dit med färja från Tipiti. Vägen dit var ingen autobahn precis, mycket slingrig och bitvis smal, men asfalterad. Överfarten tog 15-20 minuter och vi betalade 18 € för bil och fyra personer.

Det fanns väldigt många hotell och pensionat. Vi valde ett hotell med samma namn som ön. Bra hotell, rent och snyggt men väldigt små rum. Pris: 45 € per rum/natt med frukost. Utsikten från vår balkong var bedårande. Soluppgången vid 06-tiden måste naturligtvis fotograferas.

Tavernor och cafeterier fanns på "vår gata" bara hundra meter från hotellet. Där fanns även de sedvanliga turistbutikerna. Öns enda bankomat fanns också nära hotellet. Första dagen var pengarna slut men dagen därpå kunde vi ta ut pengar. Det var ingen fin badstrand inne i byn så varje dag körde vi bil till stranden Alikes, en färd som tog knappt 10 minuter. En fantastiskt fin strand med härlig sand och turkosfärgat vatten. Nog det finaste vatten jag badat i. Leo stortrivdes och ville motvilligt gå upp på stranden. Till pojkarnas förtjusning fanns där en liten taverna, där det kunde beställas en ouzo med meze.

Men som alltid går tiden fort och efter fyra dagar lämnade vi ön och körde norrut igen, mot Stavros. Det var varmt och Leo blev åksjuk så vi bestämde oss för att stanna och bada utmed vägen. Jag har hört mycket gott om stranden i Olympiada så där stannade vi. Det var nog bland de sämsta stränder vi besökt, både grovkornig sand och stenigt. Kanske var vi på fel plats.

På lördagsförmiddagen åkte Marika och jag till Kilkis, där Marika passade på att få en behövlig fotvård hos Xanthi.