Årets sista bad

Efter fyra månader är det dags att åka norrut igen. På måndag kväll lämnar vi Mikrokampos i bästa fall är vi på Hovshaga någon gång på onsdag eller torsdag. Vårt bekymmer är som vanligt hur vi ska få plats med allt bagage men vi har takbox så alla kläder och mjuka saker kan vi packa där. Imorgon kör vi till marknaden i Kilkis och handlar oliver och vitlök som vi ska ha med oss. På måndag förmiddag återvänder vi till Kilkis för att säga upp telefon- och internetabonnemanget och lämna tillbaka modemet till OTE.

Jag har varit hos tandläkaren i Kilkis och lagat en tand (halva tanden hade gått av). Tandläkaren heter Sören, han är svensk och utbildad i Sverige. Tandsköterskan är grekinna, har bott i Sverige och även hon är utbildad i Sverige.  Appe var på kliniken förra året och han var mycket nöjd. För undersökning, röntgen,  lagning av tanden, borttagning av tandsten och air flowbehandling (borttagning av fläckar från kaffe, te, vin (!!!) betalade jag 75 €. För den summan hade jag bara fått undersökning i Sverige.

Andreas, Emelie och barnen har varit här i två veckor. Härligt att träffa dem igen och vi hade längtat väldigt mycket efter barnbarnen. Celia var lite blyg när vi träffades på flygplatsen men det tog inte lång tid förrän hon "spelade upp hela sitt register". Faktiskt är vi lite trötta på Hasse Andersson och hans Guld och gröna skogar, en melodi som ljöd dagarna i ända.

Vi åkte till Stavros några dagar. Bodde på ett mycket fint hotell, Rihio, alldeles intill stranden. Tyvärr var där stenigt och inte alls inbjudande att bada men hotellet hade både pool och lekplats. Vi bodde på gångavstånd till centrum där det fanns massor av restauranger och butiker. Det var väldigt mycket turister i Stavros, mest från forna Jugoslavien, Rumänien och Bulgarien. För att bada vid fin strand fick vi köra nån kilometer från hotellet.

Celia gillade att gräva på den steniga stranden.

Årets sista bad tog vi i poolen vid Hotel Perinthos, någon mil från byn.

Marknad i Kilkis i fem dagar

Den årliga marknaden i Kilkis pågår i fem dagar. Det är förstås "vanlig" marknad varje lördag men denna festliga marknad äger rum första helgen, onsdag-söndag, i september. Där finns allt att köpa, levande djur, skor, kläder, accessoarer. Ja, listan kan göras lång. Musik- och dansuppvisningar avlöser varandra och det är en riktig folkfest. Else och jag gick runt bland marknadsstånden och trängdes med tusentals andra besökare medan våra män valde att sitta mitt i smeten och dricka öl. Jag inhandlade det jag brukar köpa, två klockor, en väska, ett armband o s v.

Röken från souvlakigrillarna vilade tätt över hela marknadsområdet. Else tycks kolla vad hon har i plastmuggen. Det var Retsina.

Som vanligt vid sådana här tillställningar märker man inget av den grekiska krisen. Folk handlar, äter och dricker och vad vi kunde se fanns det inte många bord lediga vid tavernorna och de otaliga gatuserveringarna. Och denna fest varar i fem dagar. Varje kväll sägs det vara lika mycket folk som är ute. Vi nöjer oss med att åka dit endast vid ett tillfälle. Marknadsknallarna var säkert nöjda, ett härligt väder och fint månsken. Ett par grader svalare hade varit skönt. Det var 28 grader när vi åkte hem mitt i natten.

Hela Sithonia fullbokat

Jag har sagt det förut och säger det igen: Tiden går alldeles för fort. Tyckte knappt Fia, Micke och barnen hann packa upp sitt bagage förrän det var dags att bryta upp igen. Vi mötte dom på flygplatsen den 15 augusti och de åkte tillbaka till Sverige den 30:e. Den 15 augusti firas Mariadagen och Saloniki var nästan helt uttömd på folk och bilar. Vanligtvis är det mycket svårt att ta sig genom stan p g a den intensiva trafiken.

Det var en skön känsla att träffa dom igen. Nicholas var bara 20 dagar när vi åkte hemifrån. Daniella hade vi pratat med via Facetime så gott som varje dag. Pratat ja, vilken pratkvarn. När vi kom till byn tog hon mig i handen och sa: Visa mig lekrummet! Lekrummet?

Vi körde till poolen vid Kornilius hotell, knappt två mil härifrån, och badade ett par gånger. På internet letade vi efter hotell över hela Chalkidiki. Fullbokat överallt. På vinst och förlust åkte vi iväg och tänkte att det finns väl boende nånstans. Vi var i Metamorfosis, Nikitis, Vourvorou och Neas Marmara. Överallt fullbokat. Flera episoder som inträffade under denna resan ska jag berätta om vid senare tillfälle.
Vi körde hela dagen och vid 8-tiden på kvällen hittade vi ett hotell i Neas Marmara. Rena, fräscha rum men inget man längtar tillbaka till. Ett jäkla liv på natten i rummet intill oss gjorde att vi inte kunde sova.
 Medan Appe och Micke letade hotell i Marmara passade Daniella på att köra en runda med denna bil.

På Booking hittade Micke ett hotell med lediga rum i Ormos Panagias, bara nån mil ifrån Marmara. Han bokade två rum där och tidigt på morgonen åkte vi dit. Ett mycket fint hotell precis vid havet. Hotellets restaurang hade servering på stranden. Daniella och andra barn matade fiskar, som slogs om brödbitarna. Vi blev rekommenderade att köra nån kilometer till en finare strand. Väldigt fin strand med finkornig sand och ett fantastiskt fint vatten.

Nicholas hade det skönt i sitt UV-skydd.

På väg tillbaka till byn stannade vi under dagen i Nikitis, där vi badade hela dagen.

Avslutningsvis på denna lillsemester stannade vi till på Cosmos, stort köpcentra utanför Saloniki, där Fia fick shoppa loss ordentligt.

Trots att tiden rann i väg hann vi med ganska mycket under de två veckor som Fia och Micke var här. Nu ser vi fram emot att Andreas, Emelie, Celia och Elias kommer hit på tisdag.