Genom ett regnigt Europa ....



Resan norrut var besvärlig. När vi kom till Venedig var det +16 grader och duggregn. Vid Brennerpasset, 1340 m ö h, var det bara +4. Bergstopparna var snöklädda men det var trots vädret mycket vackert . På grund av regnet stannade vi och vilade många gånger under dagen. Vi passerade München vid 16-tiden och det började mörkna redan efter ett par timmars färd. Regnet övergick i ösregn och trafiken ökade. Det spelar ingen roll hur dags på dygnet man kör, det är alltid lika mycket trafik. Trots fyrfilig motorväg blev det ofta köer och vi såg ett antal mindre trafikolyckor. Kan inte förstå vart alla bilister ska ta vägen.  Tycker också att antalet långtradare har ökat på vägarna. Ösregn, svart blank asfalt det höga tempot gjorde att vi vilade i etapper under natten.

Vi kom till Rostock strax före klockan 06 den 28 sept . Det var +12 gr och duggregn. När båten anlände från Trelleborg roade jag mig med att räkna fordonen som körde av. Det var 63 långtradare, 18 personbilar, 1 buss, 5 minibussar och en bil med husvagn. Ändå var båten inte fullastad. Hur många fordon som lastades på båten till Trelleborg vet jag inte men det var nog minst lika många.

Jan hade lovat att det skulle vara lugnt på havet men det gungade ganska mycket. Tror Jan lurade mig för att jag inte skulle oroa mig i förväg.  Vi anlände till Trelleborg i strålande solsken vid 14-tiden.

Bråttom, bråttom. Ännu intensivare längtan till Växjö när man nu nått svensk mark. Bestämde oss för att tanka på första bensinmack men lyckades missa Statoilmacken i Lund. Bensinmätaren visade att det var 120 km till tom tank. (I Angath, sista tankstället i Österrike innan tyska gränsen, hade vi fyllt tanken.) När vi passerade Hurva visade bensinmätaren plötsligt 0 km till tom tank. Vi vet ju att man inte kan lita på bensinmätaren men trodde inte att den skulle slå så fel. Enl GPS:n fanns nästa mack i Hörby, vilket gjorde att vi snålkörde sista milen och vi lyckades ta oss till Statoilmacken i Hörby (med hjärtat i halsgropen). Det visade sig att vi hade ca 5 liter kvar i tanken.

När vi var i Trelleborg stod det på GPS:n att vi skulle vara framme i Växjö kl 17.18. Fel på 2 minuter. Kl 17.20 körde vi in på vår garageuppfart på Ringmursvägen. Lyckliga efter att än en gång ha klarat av denna långa resa. Ja, det var Appe som körde förstås. Jag körde inte en enda meter under hela resan.

Avstånd Mikrokambos - Växjö 1931 km + 24 timmars båtresa Igoumenitsa-Venedig och Rostock-Trelleborg 6 timmar.

Skönt att vara hemma i Växjö men det dröjer väl inte länge förrän vi längtar hem till Mikrokambos igen.