Marknad i Kilkis i fem dagar

Den årliga marknaden i Kilkis pågår i fem dagar. Det är förstås "vanlig" marknad varje lördag men denna festliga marknad äger rum första helgen, onsdag-söndag, i september. Där finns allt att köpa, levande djur, skor, kläder, accessoarer. Ja, listan kan göras lång. Musik- och dansuppvisningar avlöser varandra och det är en riktig folkfest. Else och jag gick runt bland marknadsstånden och trängdes med tusentals andra besökare medan våra män valde att sitta mitt i smeten och dricka öl. Jag inhandlade det jag brukar köpa, två klockor, en väska, ett armband o s v.
 
Röken från souvlakigrillarna vilade tätt över hela marknadsområdet. Else tycks kolla vad hon har i plastmuggen. Det var Retsina.
 

 
Som vanligt vid sådana här tillställningar märker man inget av den grekiska krisen. Folk handlar, äter och dricker och vad vi kunde se fanns det inte många bord lediga vid tavernorna och de otaliga gatuserveringarna. Och denna fest varar i fem dagar. Varje kväll sägs det vara lika mycket folk som är ute. Vi nöjer oss med att åka dit endast vid ett tillfälle. Marknadsknallarna var säkert nöjda, ett härligt väder och fint månsken. Ett par grader svalare hade varit skönt. Det var 28 grader när vi åkte hem mitt i natten.