Användbar julklapp

Min första tanke när jag öppnat en stor paket var -  vad ska jag med den till? En OBH Nordica Food Sealer Prestige, vakuumförpackare. Visst hade jag hört talas om sån apparat men visste ingenting om den. Nu har jag kunnat lista ut hur den fungerar och konstaterar att i fortsättningen ska jag inte slarva med maten så förhoppningsvis ska jag inte fylla soppåsen med varor som blivit dåliga. Om man försluter en vakuumpåse så ska varan tydligen hålla sig i flera veckor i kylskåp. Den största orsaken till att livsmedel förlorar näringsvärde, konsistens, smak och kvalité är syre. Vakuumpackning avlägsnar syret. 
 
Idag har jag förseglat överbliven lasagne, några paprikor och sallad för att om ett par dagar i alla fall se hur salladen ser ut. Den brukar bli dålig efter några dagar.
 
Det är ungefär som i  frysboxens begynnelse, baka -frysa in samma dag-och tina upp dagen efter.
#1 - - Eva i Aten:

Vilken bra julklapp, grattis! Det är verkligen hemskt att slänga mat. Jag kanske skulle önska mig en sådan...
Ha en fin helg! Och Gott Nytt År om jag inte skrivit det tidigare.

Svar: Mycket användbar apparat. Tror jag tar den med till Grekland till sommaren. Gott nytt år önskar jag också dig och din familj-
Lena Mitroulis