Blå måne

Den 31 juli var det blå måne, ett fenomen som inte inträffar så ofta. Det är ju inte så att månen är blå utan den kallas så när det är fullmåne två gånger samma kalendermånad. Nästa gång det inträffar är 2018 . Den 29 augusti är det fullmåne igen och jag önskar att jag nån gång ska befinna mig på Akropolis i Aten, där det är speciellt firande av augustimånen. Oftast är det varmt och skönt och en stor orkester ger konsert.
 
Några rejäla värmeåskväder har vi drabbats av senaste veckan. I torsdags blåste det stormbyar, som tog med sig stolar och bord, och regnet vräkte ner och dränkte hela altanen. Visserligen var ovädret över på tio minuter men efterarbetet tog för oss en stor del av kvällen.
 
I lördags firade vi Else, som fyllde 70 år. Tillsammans med Else och Ilias samt deras två barnbarn Max och Leo körde vi till en by utanför Kilkis, Eukarpia. Vi blev bjudna på god mat på en taverna. Det var en mycket fin by, ordning och reda i deras park i centrum. Man blir lite avundsjuk att vi inte har det så fint i vår by. Här är så skräpigt i vår park och området omkring centrum. Tomma plastflaskor, chipspåsar, glasspapper och annat skräp ligger slängt överallt. Det värsta tycker jag är att det är inte bara ungdomar som kastar skräpet utan det är vuxna också som inte har något miljötänkande.
 
 Fin bild på 70-åringen
 
Något helt annat, ett nytt storkpar har flyttat till byn. Boet de har byggt har säkerligen välsignats för det har byggts på en elstolpe utanför prästens hus.
 
 


 
 
#1 - - Anonym:

Vilken hemsk bild på mig Lena

Svar: Jag tycker den är fin.
Lena Mitroulis