Nytt boktips

Idag är det en sån dag då man helst vill sitta inomhus och mysa. Regnet har vräkt ner en bra stund, omkring 30 mm i mätaren. Det var behövligt och vi slipper vattna ikväll. Dock synd om dom som är i full färd med att skörda. Maskinerna kör nästan dygnet runt så det är mycket trafik med skördemaskiner, lastbilar och traktorer på vår gata. Tidigare på förmiddagen kördes alla maskiner bort från åkrarna p g a regnet men förmodligen kommer de snart igång igen för nu har det slutat regna. Det är visserligen bara 19 grader varmt men markerna torkar säkert upp snabbt.
 
I helgen var vi en snabbtur till Vlasti. Det årliga besöket för att göra iordning på föräldrarnas gravar. Där var totalt igenväxt med ogräs men väldigt mycket vackra blommor. Jag grävde upp vilda orkidéer, som jag planterat i en kruka och hoppas de tar sig. Där fanns också massor av fina fjärilar, som jag tyvärr inte lyckades fånga på bild. På återvägen stannade vi till vid ett kloster, där vi tände ljus i kyrkan.
 
Nu har jag börjat på en ny bok, Den siste greken, av Aris Fioretos, vars pappa kommer från Grekland. Denna bok rekommenderas varmt speciellt till den som har någon anknytning till Grekland.
 
 
I lördags kväll var det fest i byn med grillat lamm, sallader m m. Det var Mikrokampos fotbollsklubb som på detta sätt samlade in pengar till föreningen. Väldigt mycket folk, som dansade till levande musik. Kvällen till ära hade serverades både rött och vitt vin i buteljer med fotbollsklubbens emblem.
 
 
Dagens lunch är redan avklarad och idag serverade jag raggmunkar med lingon och mjölk. Alltid lika gott, även utan fläsk/bacon.