Insektsinvasion

Sedan någon vecka tillbaka har vår altan fullkomligt invaderats av diverse insekter. Om dagarna är det mest flugor och om kvällarna kommer myggen och knotten. Vi försöker med alla medel att bli av med ohyran. Jag har köpt ett pulver man löser upp i vatten. Blandas i en sprayflaska sen är det bara att spraya på väggar och golv. Flugorna bedövas och dör på nån sekund. Tyvärr blir det fula fläckar på golvet men det är lätt att torka bort dagen efter man sprayat. Undrar varifrån alla flugor kommer för nästa dag kommer det dubbelt så många. Läste nånstans på internet att flugor lägger sina ägg i blomkrukor och om man sätter tändstickor, med svavlet i jorden, i krukorna så kläcks inte äggen.
 
På Facebook läste jag om ett dundermedel mot mygg. Egenhändigt gjord myggfälla,  delad petflaska i vilken man häller en blandning av jäst, farinsocker och vatten. Skulle vara väldigt effektiv. Jo, kanske för svenska mygg men de grekiska myggorna fattade inte detta. Ett litet antal flugor tyckte tydligen om doften och de flyter nu omkring i flaskan för att locka till sig andra insekter.  Nu tänder vi istället myggspiraler och för tillfället tycker jag det hjälper fast snart blir väl myggen imuna mot dem.
 
När vi en kväll i veckan satt ute och åt fick vi fint besök av en stor gräshoppa som vägrade lämna oss ifred. Andra husdjur här i huset är en och annan kackelacka, inte så värst trevliga. De vistas vanligtvis i badrummet och där har jag ställt ett mordredskap så jag är alltid redo att använda det. Sen har vi nån träätare, kanske en husbock, som äter på altantaket och på våra furumöbler. Jag har dock aldrig lyckats se bocken och jag sprayar med alla sorters gifter.
 
Kattungen som kom till oss i förra veckan lyckades vi bli av med. Grannen kände en kvinna som ville ha en kattunge. Gladast blev vi.