Vackra höstdagar

Tänk vad det är vackert när träden växlar färg under hösten. Ingen dag är den andra lik. Vädret har varit underbart sedan vi kom tillbaka till Sverige igen. Senaste veckan har det varit närmare 10 grader varmt varje morgon. En liten promenad gick jag på skogsvägen bakom vårt hus och passade på att ta några fotografier på de vackra träden.
 
 
Trots det vackra vädret och att det idag är höstmarknad på Stortorget så har jag valt att "jobba i köket". Jag har marinerat vitlöksklyftor och kokat min bästa Lemon Curd.
 
 
Marinerad vitlök
Koka ca 50 oskalade klyftor i vatten i två minuter, varefter de sköljs i kallt vatten och skalas.
 
Lag
1 dl vatten
0,75 dl vitvinsvinäger
1 dl olja
1 tsk salt
2 msk örtkryddor, t ex dragon eller oregano (jag använde Findus provensaliska djupfrysta örtkryddor)
1 msk socker
 
Lemon Curd
1 ägg
1,25 dl socker
Skal och saft från en halv citron
60 gr smält smör
 
Rör ägg och socker i en  kastrull. Tillsätt citronblandningen och häll sakta i det smälta smöret.
Sjud blandningen tills den blir en tjock kräm. Svag värme och tjockbottnad kastrull.
 
__________________________
Idag hurrar vi för Daniella som fyller 6 månader. När slutar man räkna månader? Jag menar, jag som snart är 70 år, inte räknar jag månader.