Lite av varje

Häromdagen var vi i Kilkis och uträttade lite ärenden. Appe var hos stadens svenske tandläkare och beställde tid för undersökning. Tandläkaren är helsvensk och alltså utbildad i Sverige. Som så många gånger förr var det kärleken som tog honom till Kilkis. Det är en mycket fin klinik och svenska flaggan pryder väntrummet. Appe fick tid på torsdag.
 
Vi var också på revisionsbyrå för att deklarera. För det första kan jag inte begripa varför vi ska deklarera i Grekland eftersom vi inte har någon inkomst alls här. Dessutom har vi lämnat intyg från Skattemyndigheten i Sverige att vi betalar skatt i hemlandet.  Fastighetsskatt betalar vi på elräkningen och vi har inga pengar på någon bank. Trots att revisionsbyrån har datorer så ligger det meterhöga travar med papper på skrivborden. Fattar inte hur de hittar i högarna men tydligen har de nåt system för på bara någon sekund hittades Appes mapp. Två tryck på datorn och en 50-lapp fattigare så var allt klart.
 
Innan hemfärden var vi på Marinopoulos och handlade. Vår butik här i byn har inte så stort utbud av varor och prismässigt är det billigare att handla i ett varuhus. Vissa varor är billigare än i Sverige medan vissa är dyrare. Bregott-paketen jag hade med från Sverige har tagit slut och eftersom jag inte gillar det grekiska smörgåsmargarinet så köpte jag Lurpak, tror det från början är tyskt smör. 225 gr kostar 2.88 €, alltså nästan 100 kr för ett kilo. Undrar varför det är så dyrt?
 
Idag på morgonen upptäckte vi en gäst på en av stolarna i vardagsrummet. Han hade säkert övernattat här och jag är tacksam att han inte lade sig i min säng.