Tredagarsutflykt

Vi firade Ilias namnsdag genom att påbörja en tredagarsutflykt till ett par platser vi aldrig besökt. Vi har åkt förbi både Aridaia och Edessa, sett skyltar om varma bad och kataraktes då vi varit på väg till Vlasti, men aldrig gett oss tid att stanna. Efter cirka en timmas färd stannade vi och fikade.
 Färden fortsatte sedan via Aridaia till Loutra Pozar. Vi åkte först och tittade på platsen där de varma källorna och vattenfallen fanns men bestämde oss för att köra tillbaka till byn och äta och leta boende. Vi åt god mat på en restaurang som även hade lagad mat såsom pastitsio och fasolakia (gröna bönor med kött). Vi promenerade och fann ett hotell, Evzin, som vi tyckte om. Fina välstädade rum, bekväma sängar och en bedårande utsikt från balkongen och där fanns det vi krävde, AC, gratis Wi-Fi och frukost, 45 € per dygn. 
 
När vi installerat oss på rummen åkte vi tillbaka till "badplatsen". Att ta sig ner till den varma källan var mycket svårt för oss två kvinnor som har problem med  ben och balans. Jag kunde med möda ta mig  ner men Else kunde bara titta på. Våra män däremot kunde, trots att det var trångt i källan, njuta av det varma vattnet. (Det är inte jag som finns med på bilden).Else och jag gick längre upp utefter floden och lyckades hitta ytterligare en källa med varmt vatten.
 
 
En fantastiskt vacker soluppgång.
 
Efter att ha avnjutit en god frukost i hotellets trädgård fortsatte vi färden till Edessa. Ilias och Else hade varit där tidigare så det var inte svårt att hitta till katarakterna. En mycket vacker plats med fantastiska vattenfall. Det var riktigt skrämmande att se vattenmassorna forsa fram. Jag har filmat men tyvärr lyckas jag inte publicera videon.
 
 
Fortsättning följer ....