Midsommarfirande

Midsommarhelgen har passerat och dagarna kommer långsamt att bli kortare. Med vädret har det varit lite si och så, ömsom sol, ömsom regn. Jag har ingen regnmätare i år så jag vet inte hur många mm det har kommit men ett par rejäla skyfall har det varit. Temperaturen har inte varit så hög som meteorologerna förutspått utan hållit sig mellan 28-30 grader.
 
Midsommarafton bjöd på ett härligt väder i vår by men bara några kilometer härifrån hade det regnat. Traditionellt åt vi sill och potatis med tillbehör vid lunchtid. Svenska nubbar hade vi köpt på Stena-färjan. Gräddfil finns inte i vår lilla bybutik men jag blandade yoghurt och grädde. Det blev riktigt gott. Sillen hade jag med mig. En bordsflagga och midsommarstång prydde också bordet.  Appe gjorde en krans av olivkvistar och blommor.
 
 
 
 
På kvällen körde vi till Kilkis och sammanträffade med våra vänner. På tavernan Doris, några kilometer utanför Kilkis, åt vi en mycket god middag bestående av flera olika rätter. Som vanligt beställde vi för mycket så det blev många doggybags till våra djur.  Georgios gjorde fina kransar av kvistar från träden utanför tavernan.
 
 
Imorgon är det en stor dag. Då ska vi köra till Thessaloniki Airport och hämta Marika, Fabbe och Leo. De ska vara här i två veckor och naturligtvis hoppas vi det blir varmt och soligt. Får hoppas meteorologerna har rätt i sina prognoser för kommande vecka. Vi säger redan nu: VÄLKOMNA TILL GREKLAND.